1) Kommunikáció
- A nyelv mint kommunikáció: folyamat, tényezők, cél, funkciók; beszédhelyzetelemzés, szövegértelmezés/szövegalkotás.
- Jelrendszerek és normák: folklór–utca–elektronikus közlés; kulturális eltérések; nyelvi vs. nem nyelvi normák.
- Pragmatika: beszédaktusok, együttműködés, udvariasság.
- Nyelvi & vizuális jelek; szóbeliség vs. írásbeliség; szövegfajták közlésmód-funkciói (párbeszéd, elbeszélés, levél, üzenet, köszönés).
- Személyközi & tömegkommunikáció: zavar, manipuláció; tény vs. vélemény; médiaműfajok; internetes csatornák; reklámok; tájékoztató vs. véleményközlő műfajok.
- Nyelvhasználat különböző kontextusokban és célokra; udvariassági stratégiák elemzése.
- Multimodális (nyelvi+vizuális) kommunikáció értelmezése.
- Médiaelemzés: műfaj, retorikai cél, képi–nyelvi eszközök; reklámelemzés.
2) A magyar nyelv története
- Változás & állandóság; szókészlet változása; szinkrón vs. diakrón; összehasonlító szemlélet.
- Rokonságelméletek áttekintése.
- Fő korszakok; források (Tihanyi alapítólevél, Halotti beszéd és könyörgés, Ómagyar Máriasiralom); nyelvújítás lényege.
- Szókészlet rétegei; jelentésváltozások típusai.
- 19. századi rokonságviták; újabb modellek kritikája (család/fa metaforák), társtudományok.
- Ős-/ó-/közép-/újmagyar kor; hang- és nyelvtani példák; életmód–történelem–szókincs.
- Nyelvújítás & sztenderdizáció; ortológus–neológus vita; TESZ; Pázmány, Mikes nyelve.
3) Ember és nyelvhasználat
- Nyelv–gondolkodás–megismerés; információs forradalmak; nyelv–kultúra; gesztus-/jelnyelvek.
- Jelek, jelrendszerek; nyelvi jel sajátosságai; jeltípusok.
- Nyelvtipológia: agglutináló, izoláló, flektáló.
- Nyelvváltozatok: köznyelv, csoport-/rétegnyelvek; nyelvjárások & norma; szótárhasználat.
- Társadalom: nemzetiségi nyelvhasználat; Kárpát-medence; identitás; kétnyelvűség.
- Nyelvpolitika–nyelvművelés, norma; mai nyelvművelés szerepe.
- Kognitív-társas nézőpontok; nyelv a tudás szervezésében.
- Kétnyelvűség formái, problémái; sokszínűség kezelése.
- Nyelvtervezés elmélete és hazai példák.
4) A nyelvi rendszer
- Nyelvi szintek; hangtani rendszer, hangtörvény–helyesírás; hangképzés.
- Alaktan & szótan: morfémák, szófajok (alap-, viszony-, mondatszók); szótő, kapcsolódási szabályok.
- Mondat: szintagmák; mondatrészek; vonzat; egyszerű–összetett; vázlat; helyes szerkesztés.
- Nyelvjárási hangtani eltérések; nyelvtörténeti vonatkozások.
- Szófaji kritériumok; többszófajúság; szófajváltás, átmeneti kategóriák.
- Rendszermondat vs. szövegmondat; szinteződés, tömbösödés; stílusérték.
5) A szöveg
- Szöveg fogalma, jellemzői; beszédhelyzet; címzett szerepe.
- Szóbeliség/írásbeliség; tájékoztató–érvelő–meggyőző–vitázó egyszerűbb műfajok; szövegfonetika, írásjelek.
- Szerkezet & jelentés: kohézió, témaháló, cím; bekezdés–tömb–szakasz; pragmatikai–jelentésbeli–nyelvtani összetevők.
- Értelmezés: olvasási stratégiák; nem szövegszerű elemek kapcsolata; intertextualitás; szövegtípusok és színterek.
- Érvelő esszék; tudományos szöveg témaértelmezése.
- Információs szerkezet: téma–réma, topik, fókusz; szövegmondat; grammatikai összetevők (kötőszó, névmás, egyeztetés stb.).
- Kép–ábra–táblázat–tipográfia integrált olvasata.
6) A retorika alapjai
- Retorika mint meggyőzés; beszédfelépítés; kiselőadás, vizsgafelelet; állásinterjú; szónoki beszédfajták; hatásos előadásmód.
- Érvelés: tétel–bizonyítás–cáfolat; érv–ellenérv; érvtípusok és elrendezés; hibák.
- Retorika mint tudomány; történeti és jelenkori beszédek eszköztára; szójáték.
- Szemléltetés (prezentáció); verbális–nem verbális eszközök; hivatalos felszólalások.
- Szónoki szerep és a cáfolat módszerei.
7) Stílus és jelentés
- Szóhasználat és stílus; stílusárnyalatok; stílusérték, stílushatás.
- Szójelentés: jelentéselemek; egy-/többjelentés, homonima, szinonima, ellentét; szótárhasználat; hangalak–jelentés; jelentésmezők; változások; szórend.
- Stíluseszközök: mondatstilisztika; hangszimbolika; szóképek és alakzatok; archaizálás, evokáció; íráskép; képrendszerek.
- Stílusrétegek: társalgási, tudományos/szakmai, közéleti/hivatalos, publicisztikai; összehasonlítások.
- Stílus és norma történeti változatai; komplex stíluselemzés.
- Metaforikus–szimbolikus rendszerek szövegszinten.
8) Digitális kommunikáció
- Digitális komm. jellemzői, szövegtípusai; hitelesség, plágium, adatvédelem.
- Információs társadalom; online kommunikáció; „új szóbeliség”.
- Digitális vs. hagyományos; folyamatos vs. nem folyamatos szövegek.
- Prezentáció; grafikus eszközök retorikai célra.
- Webszövegek: összehasonlítás; forráskritika; etikus hivatkozás; médiaformák; műfajok és elemzésük.
- Többforrású összevetés; megbízhatósági kritériumok; strukturált következtetés.
- Multimodális alkotás; online műfajok retorikája, célcsoportja, szándéka.
2.1 – 1) Életművek a magyar irodalomból – Kötelező szerzők
Szerzők: Ady Endre, Arany János, Babits Mihály, Herczeg Ferenc, Jókai Mór, József Attila, Kosztolányi Dezső, Mikszáth Kálmán, Petőfi Sándor, Vörösmarty Mihály
- Főbb művek szövegismereten alapuló értelmezése; művek közti kapcsolatok (témák, műfajok, kifejezésmód, motívumok); elhelyezés az életműben és korszakban.
- Életmű jellemzői: lírai és/vagy 1–3 epikai/drámai mű bemutatása (korstílus, téma, műfaj, kompozíció, motívumok, jelentésrétegek, világlátás alapján).
- Műrészletek értelmezése; memoriterek kifejező előadása; olvasatok/vélemények megértése.
- Felvetett kérdések etikai, történeti, lélektani vagy társadalmi vonatkozásai.
- Életút és életmű fő tényei; kronológia, topográfia, regionális/kulturális kötődések; pályakép fő jellemzői; szakaszok fő témái, kérdésfeltevései.
- Irányzatok, szellemi kötődések, világirodalmi párhuzamok; kötetek, ciklusok, témák, motívumok; hatás és fogadtatás példákkal; szerző utóélete és helye a hagyományban.
- Fenti szempontok kiegészülnek: gondolati/filozófiai, esztétikai vonatkozásokkal.
- Kritikák és interpretációk elemző használata.
2.1 – 2) Régi magyar irodalom (18. sz. végéig) – választható szerzők
Szerzők: Janus Pannonius, Balassi Bálint, Zrínyi Miklós, Mikes Kelemen, Csokonai Vitéz Mihály •
Korszakok/jelenségek: reformáció (vallásos & világi), barokk, 17–18. századi népszerű világi költészet (kuruc líra)
- Életmű-jellemzők keretében lírai és/vagy 1–3 epikai/drámai mű bemutatása, értelmezése (korstílus, téma, műfaj, kompozíció, motívumok, jelentésrétegek, világlátás).
- Világlátás és kifejezésmód sajátosságai 1–2 mű lényegre törő értelmezésével; műrészletek; memoriterek; olvasatok megértése.
- Etikai, történeti, lélektani, társadalmi vonatkozások.
- Életút és életmű fő tényei; regionális/kulturális kötődések; pályaszakaszok témái, kérdésfeltevései.
- Irányzatok, szellemi kötődések; világirodalmi párhuzamok; kötetek/ciklusok/témák/motívumok.
- Hatás–fogadtatás; utóélet a hagyományban; kritikák, interpretációk.
- Műfaji, poétikai, tematikai sajátosságok a kor szellemi irányzataival és korstílussal összefüggésben; gondolati, filozófiai, esztétikai vonatkozások.
2.1 – 3) Portrék, metszetek a 19–20. századból – választható szerzők
Szerzők (választhatók, bővíthetők 1 hasonló jelentőségű szerzővel):
Berzsenyi Dániel, Gárdonyi Géza, Illyés Gyula, Juhász Gyula, Karinthy Frigyes, Kölcsey Ferenc, Krúdy Gyula, Márai Sándor, Móricz Zsigmond, Nagy László, Örkény István, Pilinszky János, Radnóti Miklós, Szabó Lőrinc, Szabó Magda, Tóth Árpád, Weöres Sándor
- Életmű-jellemzők keretében lírai és/vagy 1–3 epikai/drámai mű bemutatása; világlátás és kifejezésmód sajátosságai; műrészletek; memoriterek; olvasatok megértése.
- Etikai, történeti, lélektani, társadalmi vonatkozások.
- Kronológia, topográfia; regionális/kulturális kötődések; pályakép jellemzői; szakaszok fő témái.
- Irányzatok, szellemi kötődések; világirodalmi párhuzamok; kötetek–ciklusok–motívumok.
- Hatás–fogadtatás; utóélet; kritikák, interpretációk.
- Korszak- és hagyományismeret (pl. Berzsenyi–Kazinczy/Kölcsey; antik hagyomány Berzsenyinél, Kosztolányinál, Radnótinál); poétikai–tematikai sajátosságok korstílushoz kötve.
2.1 – 4) Metszetek a 20. századi délvidéki, erdélyi, felvidéki, kárpátaljai irodalomból
Szerzők (bővíthetők): Áprily Lajos, Dsida Jenő, Gion Nándor, Kányádi Sándor, Kovács Vilmos, Reményik Sándor, Sütő András, Tamási Áron, Wass Albert
- Lírai és/vagy 1–3 epikai/drámai mű bemutatása; világlátás–kifejezésmód sajátosságai; műrészlet; memoriter; olvasatok megértése; etikai/történeti/lélektani/társadalmi vonatkozások.
- Pályaszakaszok, témák; irányzatok és kötődések; világirodalmi párhuzamok; kötet–ciklus–motívum.
- Hatás–fogadtatás; utóélet; kritikák/interpretációk.
- Műfaji–poétikai–tematikai sajátosságok a kor irányzataival/korstílussal összefüggésben; gondolati/filozófiai/esztétikai szempontok.
2.1 – 5) Művek a kortárs magyar irodalomból
Kortárs: az utolsó 30 évben keletkezett mű(vek).
- Egy szerző több művének (líra/dráma/epika) értelmezése; világlátás–kifejezésmód; műrészlet; memoriter; olvasatok megértése.
- Nyomtatott és digitális közlés; kortárs irodalmi nyilvánosság (antológiák, könyvhét, online programok); hatás–fogadtatás; kritikák.
- Etikai/történeti/lélektani/társadalmi vonatkozások.
- + gondolati/filozófiai, esztétikai vonatkozások mélyebben.
2.1 – 6) Művek a világirodalomból
- Alapvető hagyományok: antikvitás & Biblia (műfajok, témák, motívumok, hőstípusok).
- Választható korszakok: romantika, realizmus, századfordulós modernség (szimbolizmustól avantgárdig), 20. század.
- Korszak-jellemzők és 1–2 kiemelkedő alkotás bemutatása; világlátás–kifejezésmód; műrészletek.
- Etikai/történeti/gondolati/filozófiai vonatkozások.
- További korszakok: középkor, reneszánsz, felvilágosodás, avantgárd & 20. sz. első fele, 20. sz. második fele, kortárs világirodalom.
- Korszak-jellemzők + kiemelt képviselő(k)/alkotás(ok); művek összefüggésben a szellemi irányzatokkal és korstílussal (műfaj, téma, kompozíció, stílustörténeti vonatkozások).
2.1 – 7) Színház és dráma
Kötelező választások: Szophoklész, Shakespeare, Molière 1-1 műve; Katona: Bánk bán; Madách: Az ember tragédiája; 1 db 19. sz.-i dráma (Ibsen/Csehov); Örkény 1 drámája; 1 db 20. sz.-i magyar dráma
- Világlátás–kifejezésmód a dráma lényegre törő értelmezésével; drámarészletek; színház és dráma az adott korban; epikus dráma, abszurd dráma; modern magyar dráma.
- Színpadi előadás mint interpretáció (változatok összevetése); olvasatok megértése; etikai/történeti/lélektani/társadalmi vonatkozások; memoriter.
- + gondolati/filozófiai, esztétikai vonatkozások mélyebben az összes fenti ponthoz.
2.1 – 8) Az irodalom határterületei VAGY Regionális irodalom
- Határterületek (példák): népköltészet; adaptáció (film, rajzfilm, rádió, TV, digitális); gyerek- és ifjúsági irodalom; szórakoztató irodalom hatáskeltő eszközei.
- Tipikus műfajok jellemzői: útirajz, detektív-/kalandregény, képregény, sci-fi, humor, dalszöveg, sanzon, vicc, reklámvers, sms-vers; mítosz, mese, kultusz; film- és könyvsikerek, divatjelenségek.
- Regionális opció: régió/táj/település irodalmi hagyományai; nemzetiségi/etnikai irodalmak; helyi szerzők; társadalmi problémák irodalmi megjelenítése.
- Olvasmányok tömegszükséglete vs. művészi minőség; elit vs. tömegkultúra viszonya.
- Könyvnyomtatás, sajtó, irodalom (pl. folytatásos regény); irodalomolvasás motivációi.
- Felhasználás/praktikum (biblioterápia; alkalmi költészet); irodalmi ismeretterjesztés nyomtatott/elektronikus műfajai és digitális formái.
2.2) Értelmezési szintek, megközelítések (a 2.1 témaköreihez)
- Témák, motívumok, toposzok: egyezések/különbségek összevetése; változatok felismerése (pl. hegy, kert, sziget, út, évszakok, alászállás/felemelkedés, nemzedékek, család, beavatás, ember–természet, mikro-/makrokozmosz, felnőtt–gyermek, férfi–nő, bűn–bűnhődés, vándorlás, kaland, falusi/nagyvárosi életformák; háború, Trianon, holokauszt, lágerek, diktatúrák, elidegenedés stb.). Művek közti motivikus összefüggések felismerése.
- Műfajok, poétika: műnemek–műfajok, versformák felismerése; alapvető poétikai fogalmak alkalmazása; kerettantervi verstani alapok.
- Korszakok, stílustörténet: kifejezésmód–világlátás változása a középkortól napjainkig.
- Irodalomtörténet: magyar irodalom/művelődéstörténet fő korszakai; irodalmiság történeti változásai; azonosság–változás (témák, hőstípusok, irányzatok/programok).
- Témák/motívumok – mélyítés: toposzok, archetípusok feltárása érvekkel, példákkal (pl. Szolzsenyicin: Gulág – részlet; Kertész: Sorstalanság; Szilágyi Andor: Mansfeld); motívumok továbbélése; intertextualitás a posztmodernben.
- Műfajok/poétika – mélyítés: azonos műfajú művek poétikai összevetése; történeti változások; műfajteremtő művek; műfaj- és poétikai sajátosság változása (pl. elégiák; epigrammák Kazinczytól Illyésig; meseformák; antik vs. shakespeare-i tragédia; regénytípusok; posztmodern poétika).
- Korszakok/stílustörténet – rendszerezés példákkal.
- Irodalomtörténeti nézőpont mélyebb esettanulmányokkal.